maikelenbart.reismee.nl

Singapore

ALWEER veel te vroeg voor het vliegtuig! Het wil dus nog niet echt lukken om wat later te komen. Dan maar een ontbijtje en een bak koffie. Na een vlucht met een maatschappij van ryanair kaliber, Jetstar, landden we op de luchthaven van Singapore. Deze keer volgde er een soepele reis naar ons appertementje. Hier hadden we weer airco, 27 graden voelde weer alsof het 16 graden was!

Nadat we ons gesettled hadden hebben we een wandeling door de wijk gemaakt. Hierbij liepen we over een breed trottoir met aan beide kanten eet kraampjes, waar je van alles kon kopen. Borden nasi(3,5euro), hamburgers(2euro), churros(1 euro voor 5 stuks) en gefrituurde oreo koekjes (1 euro voor 5 stuks, lekker!). Al deze kraampjes zijn schijnbaar om hygiënische redenen verzameld en bij elkaar geplaatst. Bij ons naast de deur zat ook nog een soort buurthuis wat ook bestond uit allemaal halal eetgelegenheden. Hier was het dus na zonsondergang ook een drukte van belang.

De volgende dag zijn we naar Marina Bay gegaan. Hier staat het beroemde Marina Bay Sands hotel, waarvan wij ons hebben laten vertellen dat het met een prijskaartje van 5,7 miljard Singapore Dollars (3,85 miljard euro) het duurste gebouw ter wereld is (inclusief landwinning(mooi!)). Bovenop de drie torens is een soort "schip" geplaatst. Hier vind je op de 65ste verdieping een observatiedek wat we bezocht hebben en waarvan we een mooi uitzicht over de stad hadden. Daarnaast hebben ze hier een van de beroemdste "infinity pools" ter wereld. Helaas is deze alleen toegankelijk voor hotelgasten (een nachtje kost je minimaal 400 euro per kamer, maybe next time). Na het observatiedek zijn we een kunstmatig aangelegd park ingelopen waar de zogenaamde "supertrees" staan. Dit zijn hoge kunstmatige bomen waar klimops tegen aan groeien en die 's avonds mooi verlicht zijn. Hierna zijn we nog het financial district ingelopen en het grote winkelcentrum dat bij het Marina Bay Sands hotel zit.

Op dag twee hebben we fort Siloso bezocht. Dit is een fort dat al voor de tweede wereldoorlog door de Engelsen gebruikt werd om de haven van Singapore te verdedigen. Door middel van een monorail en een strandwandeling kwamen we aan bij het fort. In chronologische volgorde liep je door de geschiedenis van het fort heen. Het lag midden in de jungle en het was goed voor te stellen dat het er vroeger niet altijd een pretje moet zijn geweest. Zelfs nu met de aanwezige ventilatoren was het er af en toe bloedheet. Nadat we het fort bezocht hadden hebben we een ligbedje uitgezocht op het strand tussen de palmbomen. Zowel dichtbij als in de verte lagen honderden (kraan)schepen voor anker, een mooi gezicht. Het water in Singapore was zo mogelijk nog warmer dan in Hong Kong(29 graden!!!): alsof je in het pierebadje in het zwembad zit. We hebben alle twee een dutje gedaan op ons bedje en wat gegeten op het strand. Hierna hebben we de monorail terug gepakt naar het centrum en zijn we weer naar het beroemde hotel gegaan. Hier wordt iedere avond een licht/water show gehouden voor het "meer" dat voor het hotel ligt. Er wordt een groot nevel doek opgespoten waarop beelden geprojecteerd worden met 3 grote "beamers" die zich op het "meer" bevinden. Hierbij worden ook nog andere licht-, en geluidseffecten gebruikt. Iets unieks om te zien en het was dan ook ontzettend druk.

De dag erna zijn we op souvenir en telefoonjacht gegaan (Bart zijn telefoon had het in Hong Kong begeven). Na een geslaagde jacht zijn we weer langs alle eet kraampjes gelopen en hebben daarna een paar biertjes gedaan bij het appartement.

Op onze laatste dag zijn we naar een eiland gegaan voor de kust van Singapore. Dit eiland lag vlakbij het vliegveld dus hier hebben we eerst onze spullen gebracht. Door middel van een metrorit, busrit en een tocht met een bumboat kwamen we aan op een eiland volgens de verhalen is blijven hangen in het jaar 1960. Dit was niet helemaal het geval want overal werden mountainbikes verkocht en stonden er biertjes in als nieuw uitziende koelingen. We hebben twee mountainbikes gehuurd en zijn naar het mountainbike pad gefietst wat 3,5km verderop startte. Op de foto zag het er niet zo spannend uit dus we kozen op onze slippertjes maar voor de moeilijkste route. Deze was na 100m onbegaanbaar door wildgroei van planten en de route hield gewoon op. Dan maar de op een na moeilijkste route. Deze was een stuk pittiger dan we verwacht hadden maar daardoor des te leuker: steile klimmen, scherpte bochten, drops en moeilijke afdalingen tussen rotspartijen en stukken oerwoud door. Onderweg ook nog langzaam genoeg gereden om een flinke kameleon te spotten. Helaas heeft de neushoorn vogel zich niet laten zien. Na een goed uur stapten we dan ook volledig doorweekt van de fiets af en konden we een duik in zee nemen (wat dus niet heel erg afkoelde). Hierna hebben we nog een biertje gedaan op het eiland waarna we dezelfde reis terug hebben gemaakt naar het vliegveld. Hier zitten we nu en we moeten nog zo'n 5 uur wachten voor ons vliegtuig vertrekt naar Sydney. Wederom lekker op tijd dus!

Jos

Hé mannen, was weer een mooi verhaal! Wat een indrukken!! Wel balen ..zo vroeg al op vliegveld..Wat gaat de tijd snel! Wens jullie goede vlucht en Hoop gauw weer wat te horen! Groetjes en knuffel!!

Bob

Tju Mannen! Singapore ook weer afgevinkt.. pff gaat inderdaad wel snel zo zeg! Veel plezier iig in kangaroeland!!!

Himmy

Easy going, jullie hebben de tijd dus beetje vroeg op het vliegveld is niet erg.
Wat een leuk verhaal weer en al weer veel moois gezien.
Veel plezier in Australië , jullie zijn er wel met een prachtig, ontzettend groot vliegtuig heengebracht.
Lekker genieten!!

Ton en Annette

Laatste weekjes en geniet van down under, 'ok mooi'. Monorail, een hotel van miljarden etc, het zal weer wennen zijn in dit kikkerlandje. Groetjes.