maikelenbart.reismee.nl

Sydney

Inmiddels zijn we gearriveerd in Melbourne. Aangezien we tijdens onze camperrit van 8 dagen weinig of geen internet hadden komt de update over Sydney nu.

Na een vlucht in een hagelnieuwe Boeing 787 dreamliner kwamen we aan in Sydney. Het was wel even wennen wat betreft de temperatuur. We zagen allemaal mensen om ons heen met lange broeken en truien, sommige hadden zelfs een muts op. Zo koud zal het toch niet zijn? Wij zaten nog steeds in korte broek, t-shirt en slippers. Maar het was dus wel koud en de zomerjas kon al snel uit de tas.

Met de uitgebreide routebeschrijving van onze host waren we snel goed op weg. Helaas waren we net 5 minuten te laat voor de boot maar nu konden we mooi een bakje koffie doen op een terrasje in de buurt. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht op de Harbour Bridge en het Operahouse. Ons verblijf zag er prima uit. Onze host was een extraverte gezellige jonge dame. Haar vader kwam oorspronkelijk uit Nederland. Haar moeder was wel Australisch maar was helemaal fan geworden van Sinterklaas wat leuke gesprekken opleverde.

Op de eerste dag zijn we over de Harbour Bridge gelopen. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht over Sydney. Deze brug is ergens rond 1930 gebouwd over een periode van 9 jaar en alle verbindingen bestaan uit klinknagels. Vervolgens zijn we naar het Operahouse gegaan en hier hebben we een rondleiding gekregen. In een zaal waren ze aan het repeteren voor een concert dus dat hebben we ook even meegenomen. Bovendien werd er wat verteld over hoe het Operahouse is gebouwd. Wat ons verbaasde was dat alle spanten van beton zijn. Bij het operahouse hebben we een biertje op het terras gedaan en zijn we naar een chique restaurant gegaan waar Maikel de beste biefstuk tot nu toe heeft gegeten en Bart de beste hamburger. Deze hamburger was overigens ook al meerdere uitgekozen tot beste hamburger van Sydney.

De volgende dag zijn we naar Sea Life Sydney geweest waar een grote diversiteit aan vis te zien is. Nemo en zijn andere visvriendjes hebben we ook gespot. Maar de stars van de show waren toch wel de zeekoeien DUGONG. Deze dieren worden met uitsterven bedreigd en in Sydney zijn er 2, van de in totaal 5 in "gevangenschap" verkerende. te zien. Deze beesten zijn eigenlijk de Panda's van de zee. Het zijn grote beesten van zo'n 500 kg, eten alleen maar zeegras en voortplanten doen ze ook zelden. Mooie beesten om te zien.

De dag erna was het tijd om Walvissen te kijken! Met een boot gingen we de zee op waar we begroet werden door een groep dolfijnen die rond de boot kwamen zwemmen. Na de dolfijnen was het wachten en turen naar de zee.. Als de walvissen boven komen spuiten ze een straal water zo'n 2-3 meter hoog de lucht in. Alleen op dat moment kan je zien waar ze zijn. Na een half uurtje zoeken had de bemanning een tweetal walvissen gespot. Om de paar minuten kwamen ze boven om adem te halen en doken ze weer onder. Met de boot konden we de walwissen heel dicht naderen en had je een geweldig zicht op deze grote beesten! Helaas was het de dagen ervoor een woeste zee geweest. Nu de zee dus weer kalm was gebruiken de walvissen deze periode om te slapen. De walvissen kwamen dus alleen boven om adem te halen en spectaculaire sprongen zaten er helaas niet in.

Op dag 4 zouden we een ritje gaan maken met een jetboot door de haven van Sydney. Maar de hele dag heeft het keihard geregend en besloten we binnen te blijven om alvast de route met de camper wat te gaan plannen. 's Avonds zijn we met onze host (zij had ons uitgenodigd hiervoor) naar de opname van een tv show gegaan. Dit was een soort voetbal international alleen ging het nu over Australian Rugby. Heel leuk om een keer bij geweest te zijn en om de Australische Bogins (boeren/rednecks) te zien en horen joelen in het publiek.

De volgende dag regende het weer en hebben we besloten om een bustour te nemen door Sydney. Tijdens de rit vertelde de chauffeur allerlei interessante dingen over Sydney. Met de bus gingen we naar een uitkijkpunt waarbij je het Operahouse en de Harbour Bridge goed kon zien. vervolgens zijn we naar Bondi Beach gereden. Hier worden ook de opnames gemaakt voor het Discovery programma Beachpatrol. Bondi Beach bestaat uit een klein stukje strand wat aan beide kanten weer overgaat in de rotsachtige kustlijn. Verder zijn we doorgereden naar "The Gap" Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de rotsachtige kustlijn van Australië.

Op de laatste dag was het alweer tijd om onze camper op te halen. Onze host heeft ons weg gebracht wat ons een hoop tijd en gezoek heeft bespaard.

En daar stond hij dan, onze camper! Super luxe, alles erop en eraan, voor ons allebei een King Size bed, elektrisch verstelbare bestuurderstoelen, climate control, cruise control, ijskast, toilet, douche, TV, surround sound.

Geintje, onze camper stond ernaast. Een Mitshubishi L300 busje, genaamd "Hippie van" een klein schattig campertje met een bed/bank, klein keukenblokje in de achterklep. Verder kregen we er een klein tafeltje en 2 stoeltjes bij en kan er een luifeltje aan de zijkant uitgeklapt worden. Meer hebben we niet nodig! Dit gaat een prachtig avontuur worden!!

Alles bij elkaar was Sydney een prachtige stad, super aardige mensen en zeer de moeite waard geweest om een keer geweest te zijn.

Jeffrey

Leuk verhaal weer mannen! Ben toch wel wat jaloers hoor;-)

Himmy en Jos

Weer een mooi verhaal! Alsof we er zelf bij zijn. Foto's zijn schitterend wat een mooi land.
Lekker genieten en in Jakarta zitten jullie er weer lekker warm bij.