maikelenbart.reismee.nl

Top 10 bezienswaardigheden Beijing: Check!

Na de vele parken was het nu tijd voor de echte historische highlights waar Beijing zo om bekend staat: De Chinese muur, de verboden stad en het zomerpaleis.

Als eerst was de Chinese muur aan de beurt. Na een mislukte poging om met de trein te gaan (de eerste 3 treinen zaten al helemaal vol), hebben we de bus gepakt naar de Chinese muur bij Badaling. Dit is een van de vele locaties waar de muur bezocht kan worden. De bus was relatief snel het centrum uit en omstreeks 9 uur reden we het landschap in waarlangs we binnen waren gekomen van (steile) heuvels. We reden een hoek om en daar was een eerste glimp van de muur te zien waarbij er een "oooh" door de (overigens volledig met Chinezen gevulde) bus heen ging. Na een half uurtje waren we bij het ticket office waar we een kaartje met studenten korting (jaja) konden bemachtigen. Op de muur kon je twee kanten op: de Noord zijde en de zuid zijde. Op de zuid zijde krioelde het van de mensen dus wij kozen voor de noord zijde.

Na een klein vlak stukje kwamen de eerste trappen. Bovenaan gekomen had je een prachtig zicht van de muur die als een slang over het heuvelachtige landschap trekt en juist de hoogste pieken en diepste dalen lijkt op te zoeken. Vervolgens verdwijnt hij achter een van deze pieken om tientallen meters verderop met een scherpe bocht weer tevoorschijn te komen. Wederom een onbeschrijfelijk gezicht en moeilijk in woorden of foto's over te brengen (het begint inmiddels een cliché te worden). Na enkele honderden meters werden we door beveiligers terug gestuurd richting de ingang. Later bleek dat deze zijde werd afgezet voor hoog bezoek, we weten alleen niet wie. Dan toch maar de noordzijde....

Op de noordzijde was het door de afzetting aardig druk en was het soms file lopen. Naarmate we verder van het startpunt weg liepen werd het wandelen over de muur steeds zwaarder: de trappen werden steiler, de treden werden hoger (bijna tot kniehoogte) en op sommige stukken hoorde eigenlijk een trap te zitten maar was er alleen een hellend glad vlak met een (voor Bart) te lage leuning. Een voordeel hiervan was dat het alsmaar rustiger werd en sommige stukken liepen we dan ook nagenoeg alleen. Een ander voordeel was dat de muur hierdoor een nog eigenzinniger karakter kreeg. Door alle scherpe bochten kon je de kant van de vroegere vijand alleen maar afleiden aan de positie van de kantelen. Na een snikhete wandeling (er kwam enorm veel hitte van de stenen af) bereikten we het definitieve eindpunt met een gesloten poort. Van hier hadden we een fantastisch uitzicht over de door ons afgelegde weg en het omliggende landschap: bizar om te zien maar heerlijk om hier even bij te mogen komen. Echt een ervaring om niet snel te vergeten.

De volgende dag was het tijd voor de verboden stad. Ook hier weer met studentenkorting naar binnen kunnen gaan. Hier verbleven de keizer en keizerin met enkele ministers vroeger. Voor het gewone volk was deze stad in een stad niet toegankelijk, vandaar de naam. In de verboden stad waren vele paleizen in typisch Chinese bouwstijl te zien. Door de audioguide werden hierbij interessante verhalen verteld en het was bizar om te zien en te realiseren hoe hier vroeger geleefd werd. Naast de vele bouwwerken met ieder hun eigen functie waren er ook nog enkele prachtige binnentuinen, een schatkamer en hebben we de tweede van de in totaal drie drakenmuren over heel de wereld gezien (schijnt nogal een big deal te zijn). Uiteindelijk hebben we hier de hele dag doorgebracht. Het is daadwerkelijk een stad op zichzelf. De derde drakenmuur staat hier zo'n duizend kilometer vandaan en is dus niet te bezoeken in een korte tijd.

De volgende ochtend gingen we naar het Zomerpaleis. Hier verbleven de keizer en keizerin zoals de naam al doet vermoeden tijden de warme zomermaanden. Ook het Zomerpaleis is een soort park met een groot meer en een heuvel met hierop enkele gebouwen en een tempel. Het meer is indertijd met de hand aangelegd en met de vrijgekomen aarde is de heuvel aangelegd. Dit moet een groot karwei zijn geweest, gezien het formaat van het meer en de heuvel. Verder waren er een aantal typische hoge bruggen en hebben we hier onze eerste echte regenbui moeten verduren.

De dag er op hadden we besloten om naar de Beijing zoo te gaan, het thuisadres van de reuzenpanda. Daarnaast zouden er nog een hoop verschillende andere diersoorten verblijven. Een toegangskaartje was nog geen drie euro (inclusief toegang voor de reuzenpanda). De dierentuin was wederom een park op zichzelf en het was moeilijk te realiseren dat ook deze zich midden in de stad bevindt. Na alle dieren bekeken te hebben was het tijd voor "the main attraction": de reuzenpanda. Eentje zat er buiten bamboe te eten. De overige 3 zaten binnen...ook bamboe te eten (dit doen ze schijnbaar 14u per dag). We konden ze echter wel van heel dichtbij bekijken van achter het glas en begrijpen waarom onder andere dit dier er voor heeft gezorgd dat Beijing de Olympische Spelen van 2008 heeft verkregen. Ze hebben gewoon "iets", een bepaalde charme. 's Avonds hebben we nog een biertje gedaan met Sam, onze AirBNB host. Wederom een gezellige avond!

Dit zal onze laatste update vanuit Beijing zijn, de 30ste vliegen we naar Hongkong (mochten we op tijd zijn voor onze vlucht ;);) Daarom willen we nog een algemene indruk geven van Beijing en Chinezen:

- Chinezen van buiten Beijing willen graag met westerlingen op de foto.

- Gemotoriseerde Riskja's negeren de verkeersregels grotendeels en rijden met 40km p/u op de snelweg tegen het verkeer in.

- De politie rijdt hier standaard met zwaailicht aan.

- De deuren, doorgangen, metro's en leuningen hier zijn niet gemaakt voor mensen boven de 1.80m (fulltime bult op je hoofd want je vergeet dit iedere dag wel eens).

- 95% van de Chinezen MOETEN en ZULLEN met de roltrap gaan, ook al moeten ze hier enkele minuten voor wachten en is de trap helemaal vrij.

- Uitgebreid rochelen en spugen op straat, in winkelcentra en waar het ook maar uit komt is hier doodnormaal.

- Motoren zijn hier illegaal omdat ze te gevaarlijk zijn volgens de overheid(kom maar door zorgzame moeders).

- Communisme is nog altijd aanwezig in de vorm van internet blokkades (hoewel iedereen hier tegenwoordig omheen kan werken).

- Start hier een bedrijf op als je een master buiten China hebt gedaan en je krijgt zomaar 200.000 yen (28.500 euro) op je bankrekening gestort (waar je vervolgens geen verantwoording meer voor af hoeft te leggen).

- China is gaaf! Op naar Hongkong!

Bob

Mooi verhaal weer wanneer! Lekker om te lezen zo zondag morgen in de tuin! Goede vlucht naar Hongkong!!!

Halee

Himmy

Mooi verhaal, heb het gevoel dat ik er ook een beetje ben geweest. Wat een ander e wereld. En ja van dat rochelen en spugen had ik gehoord, niet echt fijn. Maar ja, laten ze ook echt dikke boeren na het eten?

Ga idd maar zeer op tijd weg voor de volgende vlucht:)

Monica

Klinkt weer mooi! Heel veel plezier in Hong Kong. X