maikelenbart.reismee.nl

Veelzijdig Hong Kong

Nadat we op de laatste dag in Beijing nog The Bird's nest en The Watercube van binnen hadden bekeken zijn we vertrokken richting Hong Kong. Helaas was er in The Bird's nest een atletiekwedstrijd aan de gang dus niet alles was toegankelijk, wel leuk om de Olympische stadions een keer van binnen te hebben gezien.

De taxi naar het vliegveld van Beijing was de vorige dag besteld door onze top-host en stond netjes om 6:00 uur op de stoep te wachten. We waren nu dus ook veel te vroeg op het vliegveld, volgende keer kunnen we best wat later vertrekken!

Bij het vliegveld van Hong Kong kom je vlak over het water aanvliegen wat vet was om mee te maken. Toen we het vliegtuig uitkwamen kregen we gelijk een klap van de warmte om vervolgens weer een klap van de kou te krijgen in het tranfserbusje, de airco stond daar volop aan!

Alles ging voorspoedig totdat we een taxi moesten hebben van het treinstation naar ons verblijf. Toen we hem het adres lieten zien negeerde de taxichauffeur ons en reed door, dan maar twee kilometer lopen bij 35 graden met een reistas op je rug. Toen we bij de juiste straat waren aangekomen was het nog even moeilijk om het juiste nummer te vinden. Achteraf bleek dat onze gastheer 32 had geschreven waar hij nummer 23 bedoelde.

Het appartement ligt op de 12e verdieping en is zeer groot. Jammer alleen dat ze erg zuinig zijn met de airco dus het is hier continu bloedheet en vaak nog warmer dan buiten (temperaturen van 39 graden hebben we al gehaald). We hebben allebei ongeveer 1-2 dagen nodig gehad om echt te wennen aan het warme weer.

De volgende dag zijn we langs de Boulevard richting het centrum van Hong Kong gelopen. Tijdens deze wandeling hadden we een mooi uitzicht op de skyline van Hong Kong. Met de welbekende veerdienst, de Starferry, zijn we naar het zuidelijke eiland gegaan. Vanaf hier hebben we de Peaktram genomen. Deze tram gaat stijl omhoog met een maximum helling van 28 graden, waardoor de wolkenkrabber door een optische illusie scheef lijken te staan op de helling. Bovenaan hadden we een super mooi uitzicht over Hong Kong. Met behulp van de audioguide hebben we veel kunnen leren over de stad. Vanaf de Peak hebben we de lichtshow bekeken, welke niet echt spectaculair was, maar alle verlichting op de flats is wel weer erg interessant om te zien nadat de zon is onder gegaan. De skyline van Hong Kong is geweldig om te zien vanaf dit punt. Hong Kong telt bovendien meer wolkenkrabbers dan welke andere stad in de wereld.

Verder hebben we de bekende "sneaker street" "fish market" en "ladies market" bekeken. Al deze bezienswaardigheden liggen allemaal in het meest dichtbevolkte stukje van de wereld volgens het Guinnes book of records. De sneaker street is een straat met aan elke kant winkels die allemaal alleen maar sportschoenen verkopen. De meest exclusieve modellen zijn hier vaak als eerste beschikbaar. De fish market is een markt met alleen maar vissen. Rekken vol met kleine doorzichtige zakjes waarin kleine en grote vissen zitten. De ladies market is een winkelstraat waar nog net een klein looppaadje overgebleven is. Voor de rest heb je links en rechts allemaal kramen met de meest maffe rotzooi die je maar kan bedenken.

Toevallig werden in Hong Kong net de internationale drakenbotenraces gehouden welke op loopafstand waren van ons verblijf. Op onze weg ernaartoe hebben we een duik genomen in de zee. Het water had een zeer aangenamen temperatuur. De drakenbotenraces waren leuk om te zien en gaan nog best hard! Bij dit evenement was ook een biertent waar we uiteraard ook geweest zijn. De organisatie wilde het evenement promoten onder toeristen dus toen wij een rondje liepen kregen we bij een informatiestand allebei een informatieboekje in onze handen gedrukt met daaraan een coupon voor een gratis biertje. Toen deze op was zagen we dat er andere mensen achter deze stand zaten dus Bart ging met zijn toeristische houding opnieuw langs om twee coupons te scoren. Later is Maikel nog een keer langs geweest om weer twee coupons te scoren. Leuke mensen die Aziaten!!!

De volgende dag was het tijd om Big Budha te bezoeken. Met behulp van een 20 minuten durende kabelbaan werd je naar boven gebracht. Tijdens deze rit heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Hierbij viel ook heel erg op dat je het ene moment overal wolkenkrabbers ziet staan en als je om de heuvel bent, je alleen maar bos en mooie natuur ziet. Op onze korte wandeling naar Budha hadden we nog een ijsje gegeten wat een race was tegen de klok om deze op tijd op te krijgen voordat hij compleet was gesmolten. Nadat we een lange trap op waren gelopen stonden we naast Big Budha. Gaaf om zo'n groot beeld van dichtbij te kunnen zien! Vanaf hier hadden we ook weer een prachtig uitzicht.

De volgende dag zijn we naar een pitoresk vissersdorpje gegaan. Na een wilde busrit over de slingerweggetjes kwamen we aan bij het vissersdorpje. Heuvelopwaarts dachten we een paar keer dat we moesten duwen zo langzaam kroop de bus omhoog. Het vissersdorpje is een beetje in zijn tijd blijven hangen. De huizen zijn wat vervallen, overal ligt rotzooi en de fiets is het voornaamste vervoersmiddel. Na een tocht door een heuvelachtige begraafplaats (we hadden achteraf de afslag gemist naar het uitkijkpunt) kwamen uiteindelijk bovenop de heuvel aan om van het uitzicht te genieten. Vanaf hier zouden witte dolfijnen te zien zijn. Het enige wat we zagen was de aanbouw van een gigantische brug tussen Hong Kong en het vaste land van China (kosten ongeveer 10 miljard euro!), voor ons dus net zo mooi om te zien!

Morgen vertrekken we weer richting Singapore. Het was hier echt bizar warm maar dat zal in Singapore niet veel minder worden volgens de voorspellingen. Overdag is het in Hong Kong zo'n 34-39 graden wat aanvoelt als 42-45 graden, en 's nachts koelt het af tot 29-33 graden. In Nederland is het ook warm maar hier is het heet! Volgens het weerbericht heeft Hong Kong een Uv-index van 12 (zeer hoog) waar Nederland blijft steken rond de 7, nu jullie weer!

We hebben ons hier goed vermaakt, mooie stad en super tof dat we hier geweest zijn!

Anita

Als ik dit mooie verhaal lees hebben jullie weer veel mooie dingen gezien,ondanks dat het daar zo warm is.
Kan me heel goed voorstellen dat je eerst moet wennen aan zulke hoge temperaturen.
Een hele goeie reis naar Singapore en geniet!

Mart

Mooi verhaal weer. Jullie hebben geloof ik niet zoveel succes met jullie vervoersmiddelen he? ;-)

Jos

Mooi verhaal! Poef! Echt warm daar!! Maar alles went blijkbaar! Heftig wat jullie meemaken! Veel fun in Singapore!! Groetjes Jis Himmy xx

Robin

Ah klinkt allemaal top Henk! En ondertussen ook een stuk beter georganiseerd dan aan de start! Super verl plezier in Singapore!! Xx Robin

Wietske

Mooie update weer! Wil ook naar Hongkong, lijkt me super! Veel plezier in Singapore! Niks op grond gooien daar hè...hoge boetes! Xx

Nikki

Super leuk weer om te lezen! Wat een leuke dingen hebben jullie gedaan, en wat een hitte! Hou dat 'te vroeg op het vliegveld zijn' er maar lekker in haha ;-) Enjoy Singapore!! Dikke kus

Bob

Leuk om te lezen mannen!!!! En lekker dat het daar fijn warm is :p!
Wel zonde van jullie tijd dat jullie steeds zo vroeg op de lucht-havens zijn... Of kan je daar mooi gokken??..