maikelenbart.reismee.nl

Trans-niet-berië express

Na een avondje Champions League te hebben gekeken en een stel Russen onder tafel te hebben gezopen met hun eigen Wokda ging vanochtend ging om half 10 de wekker. We konden dan rustig opstaan en nog even Lenin bezoeken. Doordat er met onze dikke vingers op een verkeerd knopje gedrukt was op de telefoon, waren we rond kwart voor 12 bij Lenin. Daar aangekomen was de rij zo ontzettend lang dat we dit nooit op tijd zouden redden. We besloten dan maar aan het Rode Plein een biertje te drinken op het terras.

Rond half 1 keek Bart op zijn telefoon en zei dat we moesten gaan om de trein nog op tijd te kunnen halen. Onderweg naar het hostel hebben we nog even Wokda en wat water ingeslagen voor de komende treinreis. Met al onze spullen gingen we richting de metro, het was inmiddels al 10 voor 1. Met de metro bereikten we, met een glimmend gezicht van het zweet, het station waar onze trein zou vertrekken. Met gebruik van handen en voeten werden we gewezen naar de plaats van de trein. Aangekomen bij de trein konden we genieten van de mooie rails, de trein hadden we dus gemist op een minuut of 6. Het perfecte time managen met het vliegtuig hebben we helaas dus niet kunnen evenaren.. Balen volgende keer proberen we het weer opnieuw!

Met onze tickets gingen we dus op zoek naar een andere oplossing. We werden begeleid naar een andere trein waarmee we achter onze trein aan zouden reizen. Bij deze trein aangekomen werden we opgevangen door de baas van de trein, een vrouw die er nogal woest en streng uitzag. Achteraf bleek ze heel aardig en vriendelijk te zijn, maar na controle van onze tickets kwam zij ook tot de conclusie dat wij onze trein gemist hadden.

We gingen naar een ticketoffice om dan maar te kijken of we misschien nieuwe tickets konden kopen voor de volgende trein. Bij de ticketoffice was ook een loket waar een bord boven ging met daarop: "Ticket refunds". Dus wij dachten waarom niet, Bart schoof de tickets inclusief de begeleiden brief naar haar toe en zei de wijze woorden: We missed our train.. Ze gingen ermee aan de slag, eerst met zijn tweeën. Een kijken en een werken. Later 3, twee kijken en een werken. Later werden het er vier en later kwam zelfs de grote baas ook nog even kijken. Uiteindelijk hebben we 3 kwartier gewacht maar er kwam een oplossing! We konden helaas niet het geld terugkrijgen, dit moesten we zelf regelen. Het ticket was namelijk afgegeven via Duitsland. Wel heeft ze voor ons een nieuwe trein geregeld die ook nog iets sneller is waardoor onze vertraging naar Irkutsk maar een halve dag is. We komen nu om half 3 's nachts aan in plaats van 2 uur in de middag.

De sfeer zat er alweer goed in maar nu moesten we nog een hostel zien te vinden voor de komende nacht. Met behulp van een kaart op de telefoon hebben we er eentje kunnen vinden maar op locatie zagen we nergens een hostel. Wij naar de volgende locatie ruim een km verderop lopen in de hete zon met allebei zo'n 13 kg op onze rug. Aangekomen bij de tweede locatie was het ook niet echt duidelijk waar het hostel was maar we kwamen een vrouwtje tegen die zelf een hostel bezit dus die heeft ons meegenomen naar haar plaats. De metro werd voor ons betaald en we hebben het mooiste metro station van Moskou gezien (zie foto's)

Het hostel bestaat uit een appartement waarin een stuk of 15 stapel bedden zijn neergezet. We hebben zelfs nog korting gehad voor de overnachting! Na even een klein dutje gedaan te hebben zijn we op zoek gegaan naar eten. In de trend van nieuwe dingen doen had Bart nog nooit gegeten bij de KFC, hier hebben we vies vet vreten weg zitten douwen dus ook dit kan hij nu afvinken! Ook het bestellen ging met handen en voeten want een woordje engels zit er niet bij.

Morgen gaan we een nieuwe poging doen om de trein te halen. We hebben er alle vertrouwen in maar we gaan wel iets eerder op pad.

Het weer is hier prachtig, super zonnig, vandaag 31 graden! Verder alle lof voor de Russen, ontzettend aardig en altijd bereid om ons te willen helpen!!

We hebben dan wel de trein gemist maar we hebben wel weer het mooiste metrostation van Moskou gezien, Bart heeft voor het eerst bij de KFC gegeten, we hebben twee russen onder tafel gezopen en we hebben weer een groot deel van Moskou gezien.

Wietske

Hebben jullie nu serieus de transsiberie express gemist!?? Hahaha...ik denk dat dat feestje van Bart ook een maandje later wordt of niet want dit schiet niet op:)

Slaap lekker en geniet van de wodka zullen we maar zeggen! Proost!

Bart

Haha, het feestje blijft staan hoor, of ik er nou ben of niet ;)

Himmy en Jos

Hele mooie foto's ! Een bouwstijl die echt heel anders is, prachtig. En terecht dat enkele metro stations op de wereld erfgoed lijst staan, schitterend. Misschien handig om bij het volgende vliegtuig/ trein whatever minstens 2 uur van te voren aanwezig te zijn ( kopje koffie te drinken:) ) anders wordt zo wel een erg lange en dure reis.
Maar even een vraag: komen jullie nu nog wel of niet op de trans Siberië expres?

Himmy en Jos

Oh ja, hebben jullie de tijd wel verzet? Anders zijn jullie morgen weer te laat:)

Bob

Ola Mannen!!

Ik zeg GOED BEZIG!!! veel te vroeg aanwezig zijn is ook maar weg-gegooide tijd;).

Geeft trouwens we te denken, waarom hadden jullie aanvankelijk de "langzame" trein.. ;)?!

Geniet er in ieder geval van daar! Aan de foto's te zien lukt dat aardig dus ik zou zeggen ga zo door!!

Groetjes, Bob

Nikki

Haha, stelletje helden! Gelukkig is het opgelost en kunnen jullie vandaag lekker met de trein mee! En nog sneller ook, fijn! Heel veel plezier, val niet van jullie paard en geniet van de wodka! xxx

Mart

Hahaha, goed bezig heren. Dit is volgens mij de eerste keer dat ik van iemand hoor die een treinticket zó ver van tevoren geboekt heeft, en hem dan mist. Kan die ook van je bucket list af. Succes met inhalen!

Groetjes, Mart

Monica

Lekker KFC. Geniet van de transpirerie expres ????! X

Maurits

Hahahaha trein gemist lekker ! Hebben jullie ook hier dubplings op ? En geleerd hoe je moet drinken op z'n Russisch ?