maikelenbart.reismee.nl

alsnog Trans Siberie Express

Dit keer hebben we ruim de tijd genomen om op tijd te zijn bij de trein. Onder het genot van een bakje koffie op het station hebben we gewacht totdat we de trein in mochten. Na een paar keer heen en weer gestuurd te zijn tussen de verschillende wagons hebben we onze plaats gevonden. Het kaartje is namelijk compleet Russisch en voor ons dus niet te begrijpen.

In de juiste wagon wisten we nog steeds niet welke cabine nu voor ons was maar met wat hulp van een vrouwelijke passagier hebben we de juiste bedden gevonden. We delen de cabine met diezelfde vrouwelijke passagier. Na 2 dagen bij haar in de cabine te hebben gezeten weten we nog steeds niks over haar en zij niks over ons. Op de vraag: Do you speak English? Antwoorde zij: No, only Russian.. Wodka wilde ze ook niet dus er was meer over voor ons. Doordat we nu een andere trein hebben zitten hier voornamelijk alleen maar Russisch sprekende mensen.

De cabine is zo'n 2 bij 2m met daarin 4 bedden, twee boven elkaar. De cabine is af te sluiten door middel van een schuifdeur. In het midden ligt een hoogpolig tapijtje wat zacht voelt aan de voetjes. Verder is er een klein tafeltje en zien we alles voorbij flitsen door het raam. Na afgekeken te hebben hoe de Russische dame haar bed had opgemaakt lukte het ons ook prima.

Het bed bestaat uit een vrij harde bank met daarop een soort van kussen, waar je normaal op gaat zitten buiten in je tuinstoel, met daaromheen een hoeslaken. Op zich slaapt het best redelijk, alleen het is iets te hard om op je zij te liggen. Overdag dient je bed ook als bank om op te zitten. De leuning voor de bank zit net iets te hoog. Hierbij moest ik denken aan de keer dat ik bij Bart thuis was en onderuit gezakt op de bank zat. Bart zijn vader kwam naar mij toe en wees mij erop dat ik het beste rechtop kon zitten want dit was beter voor mijn rug. Als zijn vader nu kon zien hoe wij er 2 dagen bij hebben gezeten springen de tranen waarschijnlijk in zijn ogen..

We hebben ook gegeten in de restauratiecoupe, Met de vertaler op de telefoon van Bart hadden we een keuze gemaakt, dit was niet op voorraad maar ze had wel wat anders, ook goed dachten wij. Tot onze verbazing kwamen er twee bordjes met elk 3 eieren met spek perfect gebakken met 3 hele dooiers, het smaakte perfect.

Het landschap is prachtig, Rusland is zeer wijds waardoor er veel natuur en vooral bomen te zien zijn afgewisseld met vergezichten waarin je de glooiing van het landschap goed kan zien. De huisjes in de dorpen zien er prima uit alleen vragen wij ons af hoe ze het in godsnaam warm kunnen houden als het -40 graden is. Op de stations tijdens de stops bieden ze je van alles aan, van 10-delige servies sets tot kroonluchters aan toe. Regelmatig komen we op het andere spoor een goederentrein tegen. Deze treinen zijn ontzettend lang en vervoeren van alles tot tanks aan toe. We komen de dag door met het maken van puzzels, naar buiten kijken, lezen, eten en slapen. Dit wordt echt een ritueel.

In totaal hebben we 5193 km afgelegd en zijn we aangekomen in Irkutsk.

MARJET

VOLGENDE KEER MOETEN JULLIE BESLIST HARRIE MEENEMEN; DIE SPREEKT RUSSISCH.