maikelenbart.reismee.nl

7865 km, 145 uur treinen verder: Beijing!!

De treinreis verliep voorspoedig. Net over de grens bij China vindt een onderstel wissel plaats, iets speciaals om te zien. Het spoor in Europa en Rusland heeft namelijk een breedte van ongeveer 150 cm en het spoor in China is ongeveer 140 cm breed. De trein van ongeveer 15 wagons werd losgekoppeld en elke wagon werd in een grote loods gezet. Vlak langs het spoor stonden op elk hoekpunt van de wagon een lift. Deze liften tilde de wagon omhoog en het onderstel werd weggeduwd onder de trein vandaan. Ondertussen bleven alle reizigers in de wagons. Het spoor werd iets smaller gezet en de nieuwe onderstellen werden onder de wagons geplaatst. Langzaam zakte de wagon weer en waren we gereed voor het spoor van China. In de coupe van ons was het erg gezellig samen met de twee andere Nederlanders Bert en Peter.

Rond een uur of 9 de volgende dag werden we wakker en het landschap was compleet veranderd. De droge kale gelijke vlaktes uit Mongolië waren ingeruild voor hoge bergen met een hoop groen en een rivier, een prachtig landschap. dichter bij Beijing zagen we meer provisorisch gebouwde huizen langs het spoor. Wat ons opviel is dat er overal mais verbouwd werd. Zelfs tot in de kleine plekjes vlak langs het spoor.

Aangekomen in Beijing zit de treinreis van 7865 km vanaf Moskou erop. In totaal hebben we vanaf Moskou tot Beijing 145 uur in de trein gezeten, 6 dagen, met een gemiddelde van 54 km per uur. Volgend jaar gaan we dezelfde reis doen met een brommobiel! De treinreis was een unieke ervaring die wij niet hadden willen missen waarbij we veel verschillende prachtige landschappen hebben gezien!

In Beijing stapten we uit en gingen we op weg naar de uitgang. Toen we op de roltrap naar beneden stonden hoorden we iets aan komen zoeven. Toen we omkeken zagen we dat er een grote roze koffer van een Spaanse dame onze kant naar beneden kwam glijden. Wij konden hem gelukkig opvangen maar niet zonder er een paar schaafwonden aan over te houden. Een sorry van de Spaanse dame kon er helaas niet vanaf.. Op het plein voor het station aangekomen was het ontzettend druk en waren er super veel chinezen, Welkom in China!

Ook nu hadden we weer moeilijkheden om geld te pinnen. Niet elke pinautomaat accepteerde onze bank passen. Nadat we geld hadden gepind konden we een kaartje kopen voor de metro en gingen we op weg naar ons verblijf. Ons verblijf zit op de 12 etage, is van alle gemakken voorzien en ziet er super goed uit. We hebben gelijk even wat kleren kunnen wassen.

Op ons formulier bij binnenkomst in China stond dat mensen die niet in een hotel of iets dergelijks verbleven zich moeten melden binnen 24 uur bij een politiebureau om hun verblijfplaats aan te geven. Op het station bij aankomst hadden we dit al kort geprobeerd, toen we ons punt hadden duidelijk gemaakt met handen en voeten werden we doorverwezen. We dachten; laat maar dit pakken we vanmiddag wel op, eerst even onze zware tassen dumpen. Dus zijn we 's middags naar het politiebureau gegaan dat het meest dicht bij ons appartement lag. Daar aangekomen wilde de vrouw ons helpen. Nadat we de situatie hadden uitgelegd zei ze: Hotel give you. Bart antwoordde: We are not staying in a hotel. Politievrouw: Hotel give you. Bart: We are not staying in a hotel. Nadat dit zich nog 4 keer voor had gedaan zijn me maar weggegaan voordat er vervelende dingen zouden gebeuren. Bij het volgende politiebureau snapten ze ons en werden we doorverwezen naar een ander politiebureau. Wij vermoeden dat onze locatie niet in hun district lag. Aangekomen bij het volgende politiebureau waren we net 2 minuten te laat en konden we morgen terugkomen.

Ondertussen hadden we het nummer gekregen van de eigenaar van het appartement, Sam. Hij vertelde ons dat er leuke feestjes zijn in het centrum van Beijing. We hebben een paar biertjes gedaan in een tentje in het centrum. Ondertussen had Sam voor ons een taxi geregeld naar een straat in Beijing waar veel bars zijn. Daar aangekomen hadden we een beschrijving naar een Rooftopbar. Vanaf de deze bar was het een leuke ervaring en hadden we een mooi uitzicht over Beijing.

Maar we moesten nog steeds onze verblijfplaats aangeven. De volgende dag teruggekomen op het politiebureau, waar we dus net 2 minuten te laat waren, begrepen ze ons maar hadden ze nog een kopie nodig van de eigenaar van het appartement. Dus wij weer naar huis om de kopie te halen zodat we deze konden overhandigen. Een ritje terug kost ongeveer 3 kwartier tot een uur Nadat we de juiste kopieën hadden getoond begon de agent met dingen in te voeren, de printer begon te ratelen en er kwam een of ander dun flut papiertje de printer uit rollen wat wij dus goed bij ons moeten houden bij het verlaten van China. De eigenaar van ons appartement noemde ons echte "Survivalers" omdat we alles zelf hadden geregeld. Credits voor ons dus!

Aangezien nu de hele dag was besteed aan politiebureaus, we hebben er 4 bezocht binnen 24 uur, was het tijd voor wat vermaak. Met de twee andere Nederlanders hadden we afgesproken om bij een restaurant de beroemde peking eend te gaan proeven (nr. 5 van alles restaurants in Beijing). We hadden er om 6 uur afgesproken, een woord Engels van de bediening was ver te zoeken maar we begrepen dat we nog lang moesten wachten. We zijn dus terug het centrum in gelopen voor een biertje. Na zo'n 3 uur wachten konden we aan tafel. Er werd uit een groot menu (boek van bijna 100 pagina's met plaatjes) besteld. Het eten was echt voortreffelijk! We hebben super lekker gegeten en onze vaardigheden om met stokjes te eten zijn ook weer bijgewerkt.

De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan de Lama tempel. Een gebied met allemaal verschillende kleine tempels die een aantal belangrijke figuren bevatten uit het geloof van Budha. Het schijnt dus dat alle Boedhisten 36x bidden bij elk beeld van Budha, een soort Lourdes voor Boedhisten. Het bezoek was interessant en erg mooi om te zien.

Vanaf de Lama tempel zijn we gaan lopen richting Jingshan Park. Op de route hiernaartoe kwamen we door wat oude steegjes (Hutong). Heel indrukwekkend om te zien. Om ons heen zie je smalle straatjes met oude en vervallen huizen en op de achtergrond zie je de nieuw bouw flats van rijke burgers.

Voor het Jingshan park moesten we wel 2 yen per persoon betalen, oftewel 29 cent. Het park was mooi om te zien en na het beklimmen van een berg hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

Vervolgens zijn we doorgelopen naar het Beihai Park. Dit park is gemaakt rond een grote vijver. Hier hebben we een aantal uur rond gewandeld wat zeer de moeite waard was. In de tijd van de ming dinastie werden hier belangrijke gasten ontvangen, niet de minste plek dus.

Na onze wandelingen zijn we het centrum ingelopen. Op weg naar de "Pizza hut" werden we aangesproken door een local die ons meenam naar een lokale tent. Hier hebben we lokale gerechten gegeten die goed in de smaak vielen. Ondertussen zijn we aardig gewend aan het eten met stokjes.

Morgen gaan we een bezoekje brengen aan de het zomer paleis. Het weer is tot nu toe erg goed. Het is hier erg warm zo rond de 30 graden.

Himmy en Jos

Een totaal andere wereld, spannend!
Vgl mij is Beijing een enorm mooi mierennest zo anders.
4 politiebureaus in 24 uur pff, je moet wel veel geduld hebben. Maar jullie hebben het toch maar gefikst!!

Nog geen hond gegeten, hoop ik?

Bob

Ola Heren!!

Dat klink goed allemaal! Ik heb net eventjes de rust gevonden om mijn backlog in jullie verhalen in te halen!
Super om te lezen en ik ben ook blij dat het allemaal lekker gaat!

Groetjes en geniet er van daar want ik mag morgen weer lekker werken :p.

Marjet

Leuk die bureaucratie in China, en flink van jullie dat jullie doorgezet hebben. Spreken jullie al een beetje Mandarijn?

Anita

Prachtige foto's!

Nikki

Wat zien en lopen jullie veel, super gaaf! En tof ook om het echte China te 'proeven', ook al hebben jullie er drie uur oo moeten wachten ;-) En wat een prachtige foto's!! Geniet nog maar een paar dagen goed in Beijing!! xxx

Paula

Je moeder heeft mijn mailadres ook toegevoegd en ik ben blij dat ik met jullie mee mag genieten.
Mooie foto's en wat een mooie verhalen.

liefs Paula